Perakende ticaret sektörü, hem GSYH’a hem de istihdama
olan katkısıyla hizmet sektörünün en önemli alt sektörlerinden birini
oluşturmaktadır. 2016 yılının ilk çeyreği itibariyle, toptan ve perakende
ticaret sektörünün GSYH içindeki payı yüzde 13,1’dir. GSYH’daki büyümeye
paralel olarak kişi başı kullanılabilir gelirin artması, kredi kartı
kullanımının yaygınlaşması ve internet üzerinden satışların yaygınlık
kazanmasıyla birlikte, perakende ticaret sektörü de gelişim göstermiştir.
Perakende ticaret sektörü piyasaya duyulan güvenden ve
tüketici taleplerindeki değişimden doğrudan ve en hızlı şekilde etkilenen
sektörlerden biridir. Talepte herhangi bir daralma mı yoksa genişleme mi
yaşanmakta olduğunu anlayabilmek için bakılacak önemli göstergelerden birisi
perakende ticaret sektörünün satış hacim ve ciro endeksleridir.
TÜİK tarafından her ayın 8’inde, iki önceki ayın
perakende ticaret sektörüne yönelik satış hacmi ve ciro endeksleri
yayımlanmaktadır. Cironun cari fiyatlarla değeri üzerinden oluşturulan
endeksler ciro endeksi olarak adlandırılmakta, cari fiyatların TÜFE ile 2010
yılına ait sabit fiyata dönüştürülmesiyle elde edilen endeksler ise satış hacim
endeksi olarak ifade edilmektedir. Aylık değişimleri görebilmek için mevsim ve
takvim etkilerinden arındırılmış endekse, yıllık değişimi görebilmek için ise
sadece takvim etkilerinden arındırılmış endekse bakılması gerekir. Aylar ve
yıllar itibariyle genel bir değerlendirme yapmak için ise mevsim veya takvim
etkisinden arındırılmamış ham endeksten yararlanılabilir. Haziran ayının 8’inde
Nisan ayının verileri açıklanmıştır. Bu verilerden yola çıkarak sektördeki
değişimi özetlemeye çalışalım.
Takvim etkilerinden arındırılmış perakende satış hacim
endeksinin yıllık ortalama değeri 2013 yılında 119,4, 2014 yılında 124 ve 2015
yılında 128,5 olmuştur. 2013 yılında ortalama yüzde 4,1 oranında büyüyen
endeks, 2014 yılında yüzde 3,8 ve 2015 yılında yüzde 3,6 oranında artmıştır.
Buna göre, perakende satış hacim endeksinin büyüme hızının son üç yılda
yavaşlama trendine girdiği görülmektedir. GSYH’nın alt sektörlerinden biri olan
toptan ve perakende ticaret sektörünün sabit fiyatlarla büyüme hızı sırasıyla,
2013 yılında yüzde 5,1, 2014’te yüzde 1,9 ve 2015 yılında yüzde 2,1’dir. GSYH
büyüme hızları ise 2013 yılında yüzde 4,2, 2014’te yüzde 3 ve 2015’te yüzde 4’tür.
Görüleceği üzere, toptan ve perakende ticaret sektörü son iki yılda GSYH büyüme
hızının altında yer alan oranlarda büyümüştür. Bu durum, perakende ticaret
sektörünün büyümesindeki yavaşlamayı teyit eder niteliktedir.
TÜİK tarafından çeyrek dönemler (üç ay) itibariyle,
ticaret ve hizmet sektörüne yönelik ciro, istihdam, çalışılan saat ve brüt
ücret-maaş endeksleri yayımlanmaktadır. Bu verilere bakıldığında, toptan ve
perakende ticaret sektörünün istihdam ve çalışılan saat endekslerinin düşüş eğiliminde
olduğu görülmektedir. Bu tespit de perakende ticaret sektöründeki daralmaya
işaret etmektedir.
Perakende satışlar, “gıda, içecek ve tütün”, “gıda
dışı” ve “otomotiv yakıtı” olmak üzere üç alt sektöre ayrılmıştır. Perakende
sektöründeki performans kaybı, bu alt sektörler içerisinde, gıda dışı
sektörlerden kaynaklanmaktadır. Nitekim, gıda sektörü endeksi ortalama yıllık
yüzde 5 oranında artarken, otomotiv yakıtının satış hacmi yıllar itibariyle
ivme kazanmış ve 2015’te yüzde 11,6 oranında artış göstermiştir. Ancak, gıda dışı sektörün endeksinin yıllık
ortalama artış oranı 2013 yılında yüzde 6,9 iken, 2014 yılında yüzde 3,4 olmuş
ve 2015 yılında yüzde -1,1 oranında düşüş olmuştur. Gıda dışı sektörler
içerisinde; bilişim ve elektronik malzemeleri, iletişim aygıtları, elektrikli
ev aletleri, hırdavat, boya ve cam, mobilya,
tekstil, giyim ve ayakkabı, eczacılık ve kozmetik ürünleri v.b. ile
internet veya posta yoluyla yapılan satışlar yer almaktadır. 2013-2015 yılları
içerisinde, gıda dışı sektör grupları içerisinde internet ve posta üzerinden
satışlar dışında kalan grupların tamamında düşüş yaşanmıştır.
Bunun yanı sıra, gıda dışı alt sektörü içerisinde yer
alan posta yoluyla veya internet üzerinden yapılan satışların hacim endeksi yıllar
itibariyle sürekli gelişim göstermiş ve endeksin ortalama değeri 2013 yılında
176, 2014’te 189,7 ve 2015 yılında 211,6 olmuştur. Yani, yukarıda da
belirtildiği üzere 2013-2015 döneminde artış gösteren alt sektörlerden biri
internet ve posta yoluyla satışlar olmuştur. İnternet üzerinden satışlarda
büyük ölçüde banka kartı kullanılmaktadır. Bankalararası Kart Merkezinin
internet üzerinden yapılan kartlı ödeme işlemlerine bakıldığında, 2013 yılında 34,6
milyar TL ve 2014 yılında 41,9 milyar TL olan toplam ödeme miktarı, 2015
yılında yıllık yüzde 32 artışla 55,4 milyar TL olmuştur. Dolayısıyla, bu veri
de internet üzerinden satış pazarının hızla geliştiğini doğrular niteliktedir.
Perakende ticaret sektörünün ciro endeksinde ise
önemli bir düşüş görünmüyor. Ciro endeksi 2013 yılında yıllık ortalama yüzde
9,7, 2014 yılında yüzde 10,5 ve 2015’te yüzde 6,8 oranında artmış. 2016 yılının ilk dört ayında da geçen yılın
aynı dönemine göre ortalama yüzde 10 civarında bir artış yaşanmaktadır.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME:
1.
Son yıllarda özellikle gıda ve otomotiv yakıtı
dışında kalan perakende ticaret sektörlerinin satış hacimlerinde düşüş
yaşandığı görülmektedir. Perakende ticaretin alt sektörleri içerisinde,
piyasadaki güven ve istikrardan en çok etkilenen ve talep daralması yaşayan alt
sektörlerin gıda ve otomotiv yakıtı dışındaki sektörler olduğu anlaşılmaktadır.
Küresel ölçekte yaşanan ekonomik sorunların Ülkemize yansımaları, dolar
kurundaki artışın getirdiği fiyat artışları ile Ülkemizin içinde bulunduğu iç
ve dış sorunların, özellikle talep esnekliği nispeten yüksek olan özel tüketim
mallarının talebinde daralmaya yol açtığı söylenebilir.
2.
Ciro endeksinde ise yıllar itibariyle artışlar
devam etmektedir. Ciro endeksi cari fiyatlarla satışlardan elde edildiği için,
malların fiyatlarındaki artışı da içerdiğinden, enflasyondaki artışla birlikte
ciro endeksinin de artması doğaldır.
3.
Bilişim teknolojilerin gelişmesine paralel
olarak, akıllı telefonlar sayesinde neredeyse herkesin hızlı internet
bağlantısına kavuşmasıyla birlikte, internet ortamı alıcıların ve satıcıların
hazır bulunduğu dev bir markete dönüşmüştür. İnternet ortamı, özellikle ürün
çeşitliliğine ve uygun fiyata erişim açısından alıcılara büyük kolaylıklar
sağlamaktadır. Bu sebeplerden, gıda ve otomotiv yakıtı dışındaki perakende malların
satışında, sektörün geleneksel satıştan internet üzerinden satışa doğru hızlı
bir evrim geçirmekte olduğu görülmektedir. Yerel firmaların uzun dönemde ayakta
kalabilmeleri için, yaşanan değişimin farkına vararak bir an önce internet
ortamında yerlerini almaları kaçınılmaz olacaktır.
Kaynak:
1. TÜİK,
Perakende satış Hacim Endeksi, Nisan 2016. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21772
2. TÜİK,
İktisadi Faaliyet Kollarına göre sabit fiyatlarla GSYH (1998 sabit
fiyatlarıyla). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1105
3. TÜİK,
Ticaret ve Hizmet Endeksleri, I. Çeyrek: Ocak - Mart, 2016.
4. Perakende
Sektörünün Yükselişi Devam Ediyor, İZTO, 2014 AR-GE Bülteni, sayfa: 20-24. http://www.izto.org.tr/portals/0/argebulten/perakendesekt%C3%96r%C3%9C_g%C3%96zdesev%C4%B0lm%C4%B0%C5%9E.pdf
5. Bankalararası
Kart Merkezi (BKM), İnternetten Yapılan Kartlı Ödeme İşlemleri. http://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri
Özer COŞĞUN
TÜİK Van Bölge
Müdürü
Not: Yaptığım
yorumlar tamamen şahsıma aittir. Hiçbir şekilde Türkiye İstatistik Kurumu’nu
bağlamamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder